کد مطلب:117173 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:255

انسان مومن به خدا در اعتقادات خود استوار است و تابع ....











به فرموده ی امام (ع) مومن در رابطه با اعتقادات و باورهای قلبی خود دچار تزلزل نمی شود و همه ی آنچه را كه در آغاز گرایش خود به اسلام پذیرفته تا پایان عمر به آنها معتقد است. چرا كه احكام الهی و سنت رسول گرامی (ص) همه از مشیت و اراده ی تغییرناپذیر الهی نشات گرفته است. و این خدای كریم است، كه در مبارك كتاب خود قرآن می فرماید:

[صفحه 131]

.... و لن تجد لسنه الله تبدیلا.[1].

«.... و هرگز در سنت خدای تعالی تبدیل و تغییر نمی یابی.»

آنچه در شرع مقدس اسلام برای انسان مومن حلال و یا حرام معرفی شده، همه سنت خدا و ناموس تغییرناپذیر خدایی است. از این روی مومن هرگز نسبت به حلال و حرام دینی نه تنها حق اظهارنظر و قیاس و اجتهاد ندارد، بلكه از آنجا كه احكام دینی را وضع و ابلاغ شده ی از سوی خدای علیم و حكیم می داند، تا پایان عمر در رابطه با عمل به آنها خود را مسوول و موظف می شناسد. و در برابر بدعتها و نوآوریهای فكری و قیاسی افراد به مبارزه و مقاومت برمی خیزد، چرا كه دفاع از احكام و فرایض الهی بر هر مسلمان متعهدی فرض است. از این روی امام علی (ع) بندگان خدا را مخاطب قرار داده و می فرماید:

«مومن در این سال حلال می داند، آنچه را كه سال گذشته حلال می دانسته است. و نیز آنچه را كه در سال پیش حرام می دانسته، امسال هم حرام می داند.»


صفحه 131.








    1. سوره فاطر، آیه 43.